YEL uudistus Eduskuntaan

Mari Holopainen kirjoittaa sivuillaan, että ”Esityksen tulee olla yrittäjyyteen kannustava, ei kenenkään yrittäjyyttä estävä tai hidastava.”. Me kaikki tarvitsemme yrittäjiä, ne tuovat sekä ihmisarvoista elämää että yhteiskuntamme tukijaloiksi. Samaan aikaan tulevat reaaliteetit vastaan – yrittäjät usein voivat määritellä palkkansa kuukausikohtaisesti, jokaisesta tulee jossakin vaiheessa eläkeläinen, eikä kenelläkään tunnu löytyvän rahoja eläkemaksuihin. Monen yrittäjän pääasiallinen eläkesuunnitelma onkin juuri omat säästöt ja sijoitukset.

Valtion asettuu mukaan

Mari Holopainen 2021_5

”Yrittäjyyden tukemiseksi hallitus voisi vaihtoehtoisesti päätyä ratkaisuun, jossa valtio kustantaa esitettyä suuremman osuuden eläketurvasta. Sillä olisi vaikutuksia valtion talouteen, mutta summat eivät ole tähtitieteellisiä ja jopa pieniä verrattuna esimerkiksi korona-ajan tukisummiin.” Tämä on Holopaiselta hyvä huomio. Yrittäjä maksaa oman osuutensa valtion kirstuun niin monia eri reittejä pitkin, että tässä valtio saattaa hyvinkin säästää enemmän kuin käyttää. Vai onko ainoa mahdollisuus Perustulo?

Lue lisää Holopaisen sivustolta.https://www.mariholopainen.fi/2022/08/02/hallituksen-esitys-yrittajien-elaketurvasta-ei-voi-edeta-nain/

Hallituksen esitys yrittäjien eläketurvasta ei voi edetä näin