Kuva: Arthur Brongoll/ Pexels

”Mitä teet vapaa-ajallasi?” työkaveri kysyy työpaikan kahvipöydässä. Kuuma kahvi pyörii höyryten mukissa, kun lusikka nousee mukin sivuun.

”Harrastan vaaleja”, kuuluu ohimenevä vastaus.

Syksy alkaa ja moni miettii tulevia syksyn ja talven harrastuksia. Aloittaisiko sitä uuden harrastuksen vai herättelisikö vanhan harrastuksen henkiin?

Harrastuksia pohtivalle on nyt hyviä uutisia. Eduskuntavaaleihin on aikaa noin kahdeksan kuukautta, eli nyt olisi loistava hetki aloittaa vaalien harrastaminen.

Mitä vaaliharrastukseen sitten kuuluu? Monet ovat vaaleissa ehdolla ja laittavat vaaleihin kiinni paljon omia resurssejaan, kuten aikaa ja rahaa. Jotta Suomessa voidaan käydä onnistuneet eduskuntavaalit ensi vuoden huhtikuussa, tarvitaan ehdokkaiden lisäksi valtava määrä vapaaehtoistyötä jo kuukausia ennen vaaleja.

TalousVihreät jututti kesän alussa eduskuntavaaliehdokkaita ja kysyi heiltä, mitä heidän vaalityönsä vaatii. Tarvetta on apukäsille esimerkiksi flyerien jakamiseen. Sosiaalinenmedia on vaaleissa yhä tärkeämpi, joten hyvälle sisällölle ja digikampanjamateriaalille on käyttöä. Puoluetoimiston rautainen väki tekee kaikkensa hyvän vaalituloksen eteen, mutta koska heidänkin aikansa ja käsiparinsa ovat rajalliset, on avuntarve yhä suuri.

Eduskuntavaalien somekampanjointia varten TalousVihreät työsti viimeisen vuoden aikana kansanedustaja Mari Holopaisen aloitteesta Kymmenen teesiä taloudesta. Vuoden aikana on tapahtunut paljon, mutta teesimme ovat jo monessa suhteessa osoittautuneet tärkeiksi.

Toimme esimerkiksi esiin juomakelpoisen veden vähenemisen maailmalla ja vaikka me emme tuhansien järvien Suomessa tästä paljoa keskustele, se ei tarkoita, etteikö meilläkin pitäisi. Todennäköisesti juuri nyt moni kokee Suomessa polttoaineveron ja valtionvelan läheisemmäksi ja merkitykselliseksi puheenaiheeksi kuin puhtaan veden, mutta todellisuudessa puhdas vesi on meille kaikille elintärkeä.

Maailma on sukeltanut lähivuodet kriisistä kriisiin samoin kuin talous sen mukana. Nyt Ukrainan sodan keskellä moni unohtaa, että myös kaikkien aikojen ympäristön kestokykyyn liittyvä talouskriisi liikkuu hipihiljaa ympärillemme kuin rosvo. Planeettamme elinkelpoisuus on vaarassa siirtyä historiaan ja homo sapiens sen mukana. Ilman luontoa ei ole taloutta. Ilman luontoa ei ole ruokaa, ruokateollisuutta, veroja, tuloja eikä ihmistä.

Siispä haluamme muistuttaa, että vihreää politiikkaa tehdään myös rahakirstun kautta, niin kotitalouksien, yritysten kuin valtionkin. Nykyinen energiakriisikin olisi ollut vältettävissä, jos ilmastonmuutosta olisi lähdetty torjumaan aiemmin missiolähtöisemmällä investointipolitiikalla. Ilmastonmuutos on voitettavissa, mutta sitä eivät markkinat yksin tee. Niillä yksinään ei ole siihen motivaatiota. Markkinat eivät vieneet ihmistä kuuhun, vaan sen teki Yhdysvaltain valtio ja poliitikot päätösten taustalla.

Vieläkö vaalien harrastaminen kuulostaa tylsältä? Sitä se joskus on, mutta suuria asioita tehdään pienin, yhteisin askelin. Niitä pieniä askelia voi olla vaikka yksi sunnuntaipäivä vaalivideon kuvauksissa.

Liity ja tule mukaan  https://www.vihreat.fi/liity/

Kysy lisää eveliina.laakso@talousvihreat.fi

Tutustu teeseihimme täältä https://www.talousvihreat.fi/10-teesia-taloudesta/